Egy több éven át tartó, 1142 fogyasztó bevonásával végzett vizsgálat szerint az okosenergia-alkalmazást használók amellett, hogy elégedettebbek, szokásaikon is változtatták áramfogyasztásuk csökkentése érdekében.
Az eredményekről az Eliq számolt be. A svéd vállalat energiával kapcsolatos elemzéseket készít és közműcégeknek fejleszt mobilapplikációkat, ők biztosították az alkalmazást az Innlandskraft áramszolgáltató ügyfeleinek is.
Magát az applikációt 2016 óta kínálják a norvég szolgáltató Eidsiva és Gudbrandsdal Energi leányvállalatainak a részére. Emellett az Enova, az ország klímáért és környezetért felelős minisztériumának szervezete is több évig tartó kutatás keretében értékeli az újítást.
A háztartásoktól beérkező adatok feldolgozásánál a többi között arra is figyeltek, hogy kiszűrjék az olyan külső tényezőket, mint például az időjárás és az elektromos autók különböző mértékű elterjedése az egyes területeken.
Átalakultak a fogyasztói szokások
Az analízis során korábbról, akár 2013-ból származó okosmérő-adatokat is használtak, hogy ezekkel összehasonlítva vizsgálhassák az új applikáció hatásait.
A kapott eredmények szerint a felhasznált áram mennyisége átlagosan 6,8 százalékkal, míg a középértéke még ennél is nagyobb mértékben, 8,7 százalékkal lett alacsonyabb, amikor az intelligens fogyasztásmérő mellett az app is segített.
Az okostelefonos program összetett adatelemzés segítségével ad tanácsokat és kínál összehasonlításokat a fogyasztóknak. Megmutatja például, hogy miként oszlik meg az áramhasználat a fűtés és más felhasználási módok között, figyelmezteti őket áramkimaradás esetén, illetve jelzi, ha szokatlanul jobban „pörög” a villanyóra.
Az Eliq korábban közzétett piackutatási eredményei szerint a megkérdezettek 91 százaléka gondolja úgy, hogy a fejlesztés hatására változtatott szokásain, és a többség szerint ez befolyásolta a fogyasztói döntéseit (62%), illetve a számla nagyságát (73%) is.
A digitális szolgáltatásoké a jövő
Maren Kyllingstad, az Innlandskraft ügyvezetője arról számolt be, hogy az eredmények alapján különösen érdekesnek találják az új technológiának a bevont fogyasztókra gyakorolt pozitív hatását. A hosszú időn keresztül megtartott viselkedésváltozás sok hasznos meglátással szolgált számukra is, és bebizonyította, hogy a digitális energiaszolgáltatás valós eredményeket hozhat.
Håkan Ludvigson, az Eliq alapító-ügyvezetője is a kapott adatok fontosságát húzta alá. Ezek azt bizonyítják, hogy az elemzéssel és viselkedéstudománnyal alátámasztott digitális eszközök nemcsak hogy növelik az átláthatóságot, a fogyasztói elégedettséget, hanem pozitívan befolyásolják az energiaszámlát is, és ezzel támogatják a fenntarthatósági törekvéseket is - írja az iotzona.hu.